Teknik før power

En af vor tids største MMA kæmpere har udtalt: “Precision beats power, and timing beats speed”

Manden der har sagt de vise ord hedder Conor McGregor, og selvom det ikke er direkte overførbart til TRI eller andre udholdenshedsportsgrene, så er der afgjort nuancer af det der giver super god mening. For i den udtalelse ligger der nemlig et par undertoner, som er væsentlige at tage op.

Teknik og kropslig forståelse.

For at blive bedre til noget, kræver det gentagelse på gentagelse på gentagelse. Det er ikke bare noget jeg finder på, det er et faktum.

David Beckham var sindsygt god til at tage frispark, alene fordi han havde øvet sig. Mange gange. Mange dage. Mange år. For på den måde kunne han, når det gjaldt, træde frem til bolden og eksekvere sin sublime teknik og hans forståelse for bolden, i lige nøjagtig den situation han stod i på det tidspunkt, nærmest uden at tænke over det.

Det var en gentagelse af noget, han havde gjort utallige gange før. En indgroet vane.

Conor Mcgregor, har trænet utallige timer på sin teknik og hans kropslige forståelse, og ved derfor præcis hvor meget rækkevidde han har, helt uden at tænke over det i situationen.

Hans evne til at levere en lige venstre hurtigere end øjet kan blinke, er noget han gør automatisk. Er modstanderen åben så ved hans underbevidsthed hvad der skal til, for at levere et slag der måske kan være afgørende for en stor kamp.

I udholdenhedsverdenen, og især i triatlon, er der mange der gerne vil være bedre til en af de 3 discipliner der indgår. Svømning især. Men svømning er ikke noget man bare bliver god til. Man kan godt have næse for det, men at opnå et svømmetag der er så effektivt, perfekt og sublimt eksekveret uden at man skal tænke over det, kræver uanede mængder af timer i poolen. Bare spørg Pernille Blume.

Det samme kræves hvis du vil løbe som Kipchoge og sætte verdensrekorder.

Fælles for alle de store sportsudøvere er, at de allokerer rigtigt meget tid på at arbejde med deres teknik og forståelse af deres reaktionsmønstre, i den situation de skal arbejde i.

Det betyder rent lavpraktisk, at de ikke bliver bedre til at sparke til en fodbold, eller til at slås i et bur, ved blot at tænke på at de bliver bedre. De er nødt til at øve sig, og så øve sig lidt mere, og derefter så øver de sig igen i en praktisk forstand.

Du har sikkert oplevet at have været på ferie for at mærke den der lidt uderfinerbare forvirring der kan være, når man kommer tilbage på arbejdet og skal ind i rutinerne igen. Din hjernes effektivitet og forståelse for noget den har lavet før skal lige op i gear igen. Nogengange kan det tage en time, andre dage en hel uge før man er ordentlig på plads og effektiv.

Forestil dig så, at du beslutter dig for at dyrke triatlon. Hvor det egentlig er 3 discipliner du på en eller anden måde skal blive bedre til. Og forestil dig så, at du hopper træningen over en uges tid, fordi du lige mister gejsten, ikke har nogen at træne med, eller har andre undskyldninger for, hvorfor du ikke har trænet. Det er nøjagtigt samme mønster.

Holder du ikke din “forståelse af dig selv i en situation” ved lige – bare en lille smule – så mister du følingen, meget hurtigt.

Derfor er mit råd til dig, der har sat dig for at blive bedre til noget. Træn din teknik og forståelse, og oprethold din kontinuitet. Du behøver ikke hamre igennem til hver træning – nogen gange spiller livet en anden melodi for dig – men så bare gør lidt. Kan du ikke nå at svømme 3,5 km, så svøm det du kan nå. Kan du ikke nå at løbe 60 minutter, så løb det du kan nå.

Spiller livet dig et puds og skubber dig ud af din rytme, så læg fokus over på oretholdelse af din teknik og forståelse istedet. Det er mindst lige så vigtigt, som ethvert pas der booster din form.

Teknik først, derefter power.

God træning.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få dine gratis tips her!

 

Få GRATIS træningstips på mail hver uge!