Break it down

Jeg oplever gang på gang, at atleter sætter urealistiske forventninger op til sig selv. Ja, egentlig ikke bare atleter, men mange mennesker som jeg støder på i min hverdag også. Forventninger kan være mange ting. Det kan være en forventning til den mængde man træner, eller de muligheder man reelt set har for at træne.

Jeg synes det er fint at have forventninger og ambitioner på sine egne vegne. Jeg synes dog det er vigtigt at man sætter dem realistisk op.

Bevares man hører tit, at man skal “sigte efter stjernerne” og “believe in yourself” – hvilket da også er rigtigt, men bare fordi man tænker man er verdensmester, betyder det ikke man er det. Eller bare fordi man tænker man lige har tid til at svømme hver dag kl 6, betyder det ikke, at familien godtager det …

Lad mig i det her indlæg give dig et værktøj der kan hjælpe dig, både med at blive klogere på dig selv, dine evner, og dine muligheder. Det er super simpelt, og lægger op til en del refleksion. Den refleksion kan du passende tage alene først, og så med familien bagefter.

Det er en performancemodel, som jeg har brugt på rigtigt mange af mine atleter igennem den tid jeg har arbejdet som træner. Og flere af dem har med succes taget selvsamme model med på arbejde også.

S = E x C

S er succes.

E er evner.

C er commitment.

Hver af de ting der indgår i formlen kan udpensles og “breakes down” til noget mere håndgribeligt. Definitionerne af dem kan med andre ord variere, fra person til person. Men konceptet er det samme.

For at få succes, er du nødt til at sætte dine evner op imod det commitment du er i stand til at lægge i arbejdet. Lad mig komme med et par klare eksempler:

Din succes som sub10 atlet, hænger sammen med hvor store evner du har til at svømme, cykle og løbe, kombineret med de muligheder du har, for at levere det commitment der skal til.

Vil du svømme på under 60 minutter på en ironman, men ligger du PT på 1 time og 10 minutter, og har du kun mulighed for at svømme een gang om ugen, så er det urealistisk at sætte det her som et mål. Medmindre du selvfølgelig har evnerne og er et naturtalent.

Vil du cykle på under 5 timer på cykeldelen til en ironman, men er du PT  5 timer og 30 minutter om det, så kræver det muligheden for at lægge et større commitment i arbejdet. De muligheder skal du finde. Ikke bare alene, men sammen med din familie hvis du har sådan en. 

Er du på arbejde og vil din chef gerne have dig til at sparke dørene ind på de virksomheder der kunne interesse i at købe jeres produkt – lad os kalde det A, men du er vant til at lave regnskab, så er der noget her der ikke helt harmonerer.

For at det scenarie kunne bliver en realitet, ville du både være nødt til at tilegne dig flere evner som sælger og på sin vis også finde ud af hvordan dit commitment til denne opgave kunne blive større.

Pointen med det her indlæg er egentlig ret simpelt. Reflekter og bliv klogere. Det er netop det du har alletiders mulighed for, når du vælger at kaste dig ud i projekter som ironman, jobskifte, branche eller andet. Men gør det som noget af det første i din proces.

Lav en ramme omkring det og vær hudløst ærlig når du sætter ord på dine egne evner.

Jeg benytter denne formel ofte. Især når jeg taler målsætninger med atleter. Jeg benytter den også på mig selv hvis jeg er på nippet til at sætte gang i nye projekter eller tiltag.

Hvor meget vil jeg det jeg er ved at sætte gang i, og hvor meget ved jeg egentlig omkring det jeg er ved at sætte gang i, i det hele taget.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få dine gratis tips her!

 

Få GRATIS træningstips på mail hver uge!