Ironman er slut – hva skal jeg så lave?

Selvom det kun er et par dage siden at ironman i København blev afholdt, så er der med garanti allerede mange af jer der deltog, der går med følelsen af: “Hvad så nu?”

Igennem de sidste mange måneder har i svømmet et par gange om ugen, cyklet et par gange om ugen, og løbet et par gange om ugen. Og lige pludselig, så behøver i reelt set ikke gøre det mere.

Lidt hvileløst flakker man rundt med ømme ben, skrabesår alle steder, stadig påvirket af alle de koffeingels man har taget, og ved ikke hvad man skal tage sig til.

Det er et underligt limbo, for selvom man har ondt, så vil man egentlig gerne bare have noget at tage sig til.

Det du oplever er helt normalt. Det der er vigtigt er, at du ved hvad du skal gøre ved det.

Måske er du blevet så forelsket i sporten, at du allerede har tilmeldt dig næste års løb. Måske er du en one-timer der bare skulle have hakket i bæltet.

Fælles for begge typer er, at du skal holde lidt fri. Din krop skal hvile, og det samme skal dit hoved. Hvis du har arbejdet non-stop i et år, så har du også brug for ferie. Det samme gælder din krop.

Du har brug for at hvile og træne totalt ustruktureret i en periode, netop for, at finde gejsten og motivation til at komme tilbage igen. Hvis du starter for hårdt ud, og for hurtigt, så vil du højst sandsynligt opleve det der også kaldes for ironman blues. Eller træningsblues. Og så går det stærkt med at få motivationen ned …

Derfor vil jeg anbefale dig følgende:

Træn MEGET let hvis du skal træne i en uge eller to. Derefter starter du langsomt op igen. Ikke for store opgaver, ikke for lange ture.

Spis godt og spis det du vil. Der er laaang tid til næste år, så det kilo du måske tager på fordi du vælger rent faktisk at spise det du har lyst til, kan man hverken se eller fornemme på dig. Og din krop har nok meget godt af det.

Tag dig tid til familien og dine venner. De har savnet dig og det vil du opdage for fuld gas nu, når du ikke har så meget du skal lige pludseligt.

Skru ned for social-media spammingen. Alle i dit netværk ved godt du har lavet ironman, så du behøver ikke lave opdateringer såsom: “Nu er det snart 2 uger siden at jeg løb over stregen til #ironman. Jeg kan stadig ikke helt fatte det.. blablalbal… ”

Det lille dopaminskud du får af et par likes på sådan et opslag er INTET, sammenlignet med nærvær med dine kære, som faktisk siger til dig du er sej, face to face.

Når du er klar, så lav en ny plan. En plan der forhåbentligt indeholder triatlon. Brug din offseason på at blive bedre teknisk til de ting du var dårlig til, den foregående sæson.

Reflekter og analyser på din proces og start din næste sæson som en stærkere og klogere atlet.

Den største fejl vi begår som atleter, eller mennesker er hvis vi ikke lærer af vores fejl. Og du har helt sikkert begået et par stykker undervejs. Vær ærlig. Skriv tingene ned. Få noget feedback på det, og så optimer.

Tillykke med din flotte præstation.

/M

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få dine gratis tips her!

 

Få GRATIS træningstips på mail hver uge!