Sådan skal dine sidste 7 dage gå op til ironman.

Skal du lave ironman København om 7 dage, så går du nu givetvis rundt i en mindre triatlonfebertåge lige nu. Din krop er rastløs fordi du træner mindre. Din hjerne kører på højtryk for at finde ud af om der er noget du mangler at panikkøbe til din store dag. Og din familie er givetvis også ved at blive fuldkommen hjernedøde af at se på dig gå rundt som en løve i et bur.

Lyder det bekendt?

Jeg har selv været der og jeg kan ligeså godt sige med det samme. Du er ikke alene. De fleste – selv erfarne – triatleter, får den her følelse i kroppen når de er tæt på race. Her får du mine tips til hvordan du skal forholde dig i dagene op til din store dag.

Din form er nu hvad den er. Der er ikke mere at gøre. Du kan ikke nå at presse mere ind i din krop, som du vil have benefit af om kun en uge. Det hårde arbejde er gjort og de lange pas er kørt. Stop derfor tankerne omkring liiiige at presse et hårdt 5x1000m interval ind… eller endnu et hårdt og vulgært cykelpas.

Du skal have fokus på at spise godt, sundt, og måske “lidt” mindre end du ellers ville gøre på de dage hvor du har trænet rigtigt hårdt. Der er ingen grund til at stå på startstregen og lige have bøffet 1 kilo eller 2 mere på kroppen den sidste uge op til race. Prøv at undgå rødt kød og “tung” mad, især i de sidste dage op til stævnet da det tager noget længere tid at fordøje og få igennem systemet.

Lad være med at eksperimenter med chili ………

Sov meget. Lad din krop få hvile, men sørg samtidig for IKKE at lade den gå på ferie. Din nedtrapning har du sikkert en plan for, men min erfaring her er, at du selvsagt skal skrue meget ned for mængden ( gradvist ) og ikke lave træning der kommer “meget” over racepace niveau. Det er i min verden ligegyldigt at gå over niveau, da du ikke kan nå at adaptere ordentlig af hård træning så tæt på.

Brug tiden ordentligt. Du har måske et arbejde der skal passes, og en familie ligeså. Derfor kan det ikke anbefales at du bruger unødig tid på for meget andet i den her uge her. Lige pludselig har du faktisk mere tid, netop fordi du træner mindre, men brug den på at slappe af og få gjort nogle af de ting du har negliceret istedet for. Måske at se disneysjov med dine børn?

… og hvis du ikke kan det, så er det HELT ok, at tjekke om cyklen spiller igen. Jeg ved du allerede har tjekket det, så det er også ok at gøre det både 5. og 6. gang.

Er du typen der skal have maksimalt udbytte ud af din deltagelse og derfor vandrer op og ned ad gangene på ekspo´en og måske gør det i flere dage i træk, så lad også lige være med det… 🙂  De får ikke nye varer alligevel inden race og du har ikke brug for et nyt drikkesystem, du aldrig har kørt med før på søndag alligevel. Samtidig vil du nok have større udbytte af at smide benene op og kun bevæge dig det du skal i din nedtrapningsplan, istedet for at gå 10 km ekstra om dagen på en ekspo.

Spis og drik lidt flere kulhydrater end ellers i de sidste dage op til. Hvis du har behov for det, så tag til pastaparty og mingeler med de andre triatleter der også skal have maksimalt udbytte af deres billet.. Hvis ikke, så lav en god portion pasta derhjemme, tilsæt sovs efter eget valg og spis i ro og mag. Medmindre du selvfølgelig godt kan lide at sidde på nogle lidt ubehagelige træbænke, i et stort rum med mega meget larm, hvor du får serveret en gang pasta med flødesovs og lidt skinke/kylling i.

Din familie vil iøvrigt IKKE synes det er fedt at være med til pastaparty…

Læs: Du kan med garanti lave det bedre selv – eller blot følge en af de her opskrifter, som jeg fandt på google på ca. 3 sekunder. PASTAOPSKRIFTER

Du er givetvis ikke som alle andre. Derfor skal din nedtrapning og sidste uge op til race indeholde lige det du føler den skal. Det her er bare mine egne tanker omkring den sidste uge – og som har virket for mig og de mange atleter jeg har coachet igennem de sidste år.

Jeg håber du kan se det “lidt” morsomme i det og måske kan bruge det til at få et ængsteligt smil på læben inden søndag.

Hav et godt race 🙂

/M

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få dine gratis tips her!

 

Få GRATIS træningstips på mail hver uge!