Sådan holder du vægten og træningen ved lige i julemåneden ..

Jeg undskylder på forhånd, den MEGA clickbaitende overskrift, men jeg kunne simpelthen ikke lade være.

For rigtigt mange atleter, er julemåneden en lang sej kamp hvad angår mad og forpligtelser.

Man skal både til julefrokost hos den ene del af familien og den anden del – og samtidig kan man ikke nå at træne, da der både er juletræsfest i børnehaven og luciaoptog på skolen.

Det er ikke kun dig der oplever det her. Vi er mange der lider under samme vilkår. Og vi er mange der bliver lige overraskede over det store pres der er på os, hvert år.

Jeg har dog efterhånden udviklet et par “lifehacks” der måske også kan virke for dig i den her stressende tid.

Punkt nr 1:

Hvis du ikke nødvendigvis kan nå den træning der er planlagt, på grund af den ene eller den anden ting, så kan det være en rigtigt god ide, at have en plan b klar.

At have en plan B, som indeholder den mindst mulige mængde af træning – som kan være dig mulig at udføre, på trods af luciaoptog og div. andre ting – giver dig muligheden for, at få en lille oplevelse af succes, og på den måde fjerne den dårlige og nagende samvittighed over ikke at have nået det du burde.

Konceptet for mig har været, at jeg ved manglende tid, eksempelvis, har lavet 100 squats uden vægt, eller taget 50 armbøjninger – ja måske endda kun løbet en tur på 20 minutter istedet for den planlagte 1,5 times tur. Mange tænker, at hvis de ikke kan nå det hele kan de ligeså godt lade vær … men de gode ting man får ud af rent faktisk at røre sig er altså rigtigt mange.
For det at røre sig bare lidt, gør virkelig meget. Både for kalorieforbruget/indtaget, men også for din form. At sidde stille har aldrig nogensinde i historien virket godt for din fysiske form. Men at bevæge sig, ligger der omvendt rigtigt meget bevis for, er RIGTIGT godt for dig. Så det at røre sig bare lidt, vedligeholder altså det du allerede har, en lille smule. Og er samtidig med til at holde kalorie regnskabet lidt i skak.

Punkt nr 2:

Drop den sort/hvide tankegang.

Netop den sort/hvide tankegang er faktisk det der kan gøre forskellen på, om du kommer i dårligere form, eller tager lidt på i julemåneden.

Men der er en mellemting. Tingene er ikke kun sorte eller hvide. Sunde eller usunde. Eller “træning eller ingen træning”.

Forskellen på, at blive ved, og faktisk lige stoppe op et øjeblik og tænke lidt over det, kan betyde voldsomt meget i den store sammenhæng.

Misser du træningen, totalt, kan det betyde at du kommer i et “voldsomt” kalorie overskud ( og det kan man tage på af )

Laver du bare lidt træning, kan det betyde, at du mindsker overskuddet af kalorier, bare lidt.

Stopper du med at spise søde sager når du har fået bare lidt og forstår, at der faktisk er en mellemting, så kan det igen betyde en voldsom forskel på kalorierne du indtager, og dem du reelt set forbruger.

Blot til info, så er der …

I een æbleskive ca. 80 kcal.

Og ..

På 20 minutters løbetur, forbrænder man ca. 250-300 kcal. Afhængigt af hvor intensivt man løber.

Punkt nr. 3

Drop forbuddet med det samme. Lad være med at gøre ting forbudt. Spis lidt æbleskiver hvis du vil det. Forstå der altid er en mellemting og forstå, at man godt kan dele ting ind i flere kategorier end blot:

Sund

Eller

Usund.

Og prøv så, at virk lidt engageret til luciaoptoget… Det bliver dine børn ( hvis du har sådan nogen ) rigtigt glade for.

🙂

 

Få dine gratis tips her!

 

Få GRATIS træningstips på mail hver uge!