3 ting der gør dig bedre end din konkurrent …

Overskriften lover meget. Og det er også meningen.

For faktisk er det sandt, at en del af det jeg har tænkt mig at skrive i det her indlæg, kan gøre dig til en bedre atlet – helt generelt.

Jeg vil komme med 3 ting, som du som udholdenhedsatlet, sikkert ikke har tænkt over.

Måske har du, og så er det bare fedt.

Men har du ikke, så er her 3 ting du kan implementere i din træning, for “måske” at få den kompetetive “EDGE” ift dine konkurrenter.

1: Du skal øve dig …

Nuff said. For at blive bedre til noget, skal du øve dig. Fuldstændig ligesom din mor eller far sagde til dig, da du var barn og skulle lære, at tale tysk.

Du bliver ikke bedre ved at drømme om at træne. Det skal implementeres og udføres.

2: Du skal styrketræne …

En meget undervurderet træningsform i udholdenhedssport, er styrketræning. Mange atleter vil gerne, men får det ikke implementeret. Og derfor ikke eksekveret..

Det er ærgeligt, for der er faktisk rigtigt mange ting, at hente i styrketræning, især hvis det bliver indarbejdet i et program, på det rigtige tidspunkt af året/sæsonen.

Det kan være både:

  • Skadesforebyggende.
  • Være med til at give dig en bedre løbe og/eller bedre cykeløkonomi.
  • Og give dig mere power helt generelt.

Jeg kunne egentlig godt give dig flere ting det var godt for. Men jeg har kun din opmærksomhed, et vist stykke tid. Så derfor cutter vi den lidt short her.

Lidt data til nørderne her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24532151

3: Du skal spise mere mad …

Rigtigt mange atleter spiser ALT for lidt. Og træner samtidig ret meget. Det sker der lidt forskellige ting ved. Dels så sænkes forbrændingen, da kroppen meget gerne vil holde på det den har “brug for”.

Og samtidig får du faktisk mindre ud af din træning generelt, fordi restitutionen også lider under det. Alt det her hænger i høj grad også sammen med hvad du spiser, men jeg ser ofte, at mine atleter øger deres performance betragteligt, ved blot at spise lidt mere mad. Og de tager faktisk ikke på.

Hvis de gør, er det typisk en kropskompositionsændring der sker, hvor muskelmassen stiger lidt, og fedtprocenten falder.

… og nej, det betyder IKKE, at de kommer til at ligne bodybuildere.

Lidt data til nørderne her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4864009/

Og mere her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4672016/

Jeg skrev en blog om styrketræning sidste år på samme tid. Den kan du læse her: BLOG OM STYRKETRÆNING

Hvis du er i tvivl om, om din kost er den rigtige for dig, eller om du får nok ind, så vil jeg anbefale dig, at tage fat i en ekspert på området, som er vant til, at arbejde med atleter. Jeg har et fantastisk samarbejde med Anne Louise Knudsen fra Diætpiloten, og skriver gerne under på hendes kunnen. Se mere her: DIÆTPILOTEN

Jamen det var bare lige det jeg ville sige. Hvis du tænker, at du vil have lidt inspiration til styrketræningen, så kan jeg anbefale dig, at du signer up til mit nyhedsbrev, så kommer der 5 gratis øvelser med E-post din vej, lynhurtigt.

Det kan du gøre ude i højre side, eller ved at trykke på den fane i bunden af siden, hvor der står: “Få 5 styrkeøvelser, der gør dig til en bedre atlet”

Alternativt, så signer du op til et træningsforløb, hvor alt bliver serveret for dig 🙂

Få dine gratis tips her!

 

Få GRATIS træningstips på mail hver uge!